חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אושפיזות בסוכה

אברהם ושרה מתוך ציור של יוסף וינטרגסט 1809

אברהם ושרה. פרט מתוך ציור של יוסף ווינטרגרסט, 1809

אחד ממנהגי החג הרבים בסוכות הוא הזמנת אורחים לסוכה. מלבד האורחים הממשיים אנחנו מזמינים גם אורחים רוחניים – האושפיזין. האושפיזין הם רוחותיהן הטובות של שבעת אבותינו הקדמונים: אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד, הבאים לבקרנו בכל אחד מימי החג. בסוכות רבות נהוג לקשט את הסוכה ברשימת ה’אושפיזין’ ולומר פסוקים מיוחדים המזמינים את האורח היומי.

בימינו אנחנו מוזמנות להוסיף לצד האושפיזין הגברים גם אושפיזות. לפי אחת ההצעות מונה רשימת האושפיזות את שרה, מרים, דבורה, אביגיל, חנה, חולדה ואסתר. ולמה שבע נשים אלה דווקא? הגמרא מונה שבע נביאות שקמו לישראל, ומפרטת ומוכיחה שאכן כל אחת משבע הנשים הללו זכתה לרוח הקודש והייתה נביאה לדורה:

ועמדו עליו (=על עם ישראל) שבע נביאות – מי הן? שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה ואסתר.
שרה – שסכתה ברוח הקדש.
מרים – שהיתה מתנבאה כשהיא אחות אהרן ואומרת: עתידה אמי שתלד בן שיושיע את ישראל. ובשעה שנולד, נתמלא כל הבית כולו אורה. עמד אביה ונשקה על ראשה, אמר לה: בתי, נתקיימה נבואתך.
דבורה – שכתוב: “וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה, אֵשֶׁת לַפִּידוֹת” (שופטים ד, ד).
חנה – שכתוב: “וַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר: עָלַץ לִבִּי בַּיהוָה, רָמָה קַרְנִי בַּיהוָה” (שמואל א ב, א). [אמרה] ‘רמה קרני’, ולא ‘רמה פכי’ [כי ניבאה כך]: דוד ושלמה שנמשחו בקרן – נמשכה מלכותן; שאול ויהוא שנמשחו בפך – לא נמשכה מלכותן.
אביגיל – אמר לה [דוד]: “וּבָרוּךְ טַעְמֵךְ וּבְרוּכָה אָתְּ, אֲשֶׁר כְּלִתִנִי הַיּוֹם הַזֶּה מִבּוֹא בְדָמִים” (שמואל א כה, לג).
חולדה – שכתוב: “וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה וגו'” (מלכים ב כב, יד).
אסתר – שכתוב: “וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת” (אסתר ה, א). “בגדי מלכות” היה צריך לומר! אלא שלבשתה רוח הקדש.
(בבלי מגילה י”ד עמוד א-ב, בתרגום לעברית)

על-פי המסורת הקבלית, כל אחד משבעת האושפיזין מסמל אחת מהספירות: אברהם – חסד, יצחק – גבורה, יעקב – תפארת, משה – נצח, אהרון – הוד, יוסף – יסוד, דוד – מלכות.
מה מסמלות שבע הנשים הנביאות המצטרפות אל שבעת האושפיזין הגברים?
אפשר להציע תשובות לשאלה הזו:
שרה – כוח סבל ויכולת להגן ולסוכך, מרים – חיוּת ושפע, דבורה – מנהיגות ועוז רוח, חנה – אמונה וכוח רצון, אביגיל – תושייה וחמלה, חולדה – כוחות נבואה ותוכחה, אסתר – הקרבה ואומץ.
ואולי האושפיזות מסמלות מידות טמירות רבות נוספות, שעתידות להיחשף בפנינו עם הכנסתן לסוכותינו וללבבותינו…

חג שמח!

ענת ישראלי, לשעבר רכזת שותפה של תחום מגדר ומנחה בבית המדרש “ניגון נשים”

אהבת? אפשר לשתף בקלות

Facebook
Twitter
Email
Print
WhatsApp
Telegram
שם פרטי*
שם משפחה*
דוא"ל*
דילוג לתוכן